Lili

Ein Filmstudio. Lili sitzt gelangweilt vor der Kamera. Sie ist ein „China Girl“, ein Porzellanmädchen: An ihrer weißen Haut werden die Kameras kalibriert. Hübsch soll sie sein, obwohl sie im Film nicht zu sehen ist. Die Crew schaut lieber ein hübsches Mädchen an. Und wenn im selben Film ein schwarzes Gesicht gefilmt wird? Die kalibrierten Kameras sehen nur tiefschwarze Fläche, mit Augen und Zähnen als Inseln. Anstatt aber die Technik anzupassen, soll Make-up das Gesicht verändern. Sexismus und Rassismus im Film: An van Dienderen will das Medium einer Prüfung unterziehen.

Filmdetails

An van Dienderen

Belgien 2015, 11′, Dokumentarfilm, Englisch ohne UT

 

Bildgestaltung: Léo Lefèvre
Montage: Fairuz
Ton: Laszlo Umbreit
Produktion: Elektrischer Schnellseher

Screenings/Preise

2016 – Openingsfilm 25FPS Festival Zagreb
2015 – Nomination best short film award BFI London
2017 – Videonale Bonn
2016 – FID Marseille – Festival International du Cinéma

Biographie

Filmmaker An van. Dienderen works at the intersection between documentary, anthropology and visual arts. While exploring various documentary strategies and the anthropological relation between self and other, she also investigates the medium of film in a self-reflective way. She investigates the opposition of fact and fiction, imagination and observation, representation and experience, using the importance of the image in our multicultural society as a point of departure. Her work shows the absurd, poetic, and often touching stories that these oppositions can hold in everyday life.

She graduated in audiovisual arts (Sint-Lukas, Brussels), obtained a PhD in Comparative Cultural Sciences (Ghent University), and was a visiting scholar at UC Berkeley. She made several documentaries screened worldwide, awarded with (inter)national prizes. Films include Visitors of the Night (’98), Site (’00), Tu ne verras pas Verapaz (’02), The Ephemerist (’05) Patrasche, a Dog of Flanders – Made in Japan (’08), Cherry Blossoms (’12), Letter Home (’15) and Lili (’15). She regularly publishes on visual/performative anthropology, is a lecturer and artistic researcher at the School of Arts Ghent, and initiated the international art workspace SoundImageCulture  and productioncompany Elektrischer schnellseher. Her work has been shown on the Margaret Mead Film and Video festival (New York), FID Marseille, DocFest Sheffield, Belluard Festival (Fribourg), DMZ Korea International documentary festival, International Short film Festival Oberhausen, FIDOCS, Festival Internacional de Documentales de Santiago, International Filmfestival Rotterdam, etc and is represented by argos.

Filmographie

2015 Letter Home
2013 Cherry Blossoms
2002 Tu ne verras pas Verapaz
1998 Visitors of the Night