Lili

Ein Film­stu­dio. Lili sitzt gelang­weilt vor der Kame­ra. Sie ist ein “Chi­na Girl”, ein Por­zel­lan­mäd­chen: An ihrer wei­ßen Haut wer­den die Kame­ras kali­briert. Hübsch soll sie sein, obwohl sie im Film nicht zu sehen ist. Die Crew schaut lie­ber ein hüb­sches Mäd­chen an. Und wenn im sel­ben Film ein schwar­zes Gesicht gefilmt wird? Die kali­brier­ten Kame­ras sehen nur tief­schwar­ze Flä­che, mit Augen und Zäh­nen als Inseln. Anstatt aber die Tech­nik anzu­pas­sen, soll Make-up das Gesicht ver­än­dern. Sexis­mus und Ras­sis­mus im Film: An van Dien­de­ren will das Medi­um einer Prü­fung unterziehen.

Film­de­tails

An van Dienderen

Bel­gi­en 2015, 11′, Doku­men­tar­film, Eng­lisch ohne UT

 

Bild­ge­stal­tung: Léo Lefèvre
Mon­ta­ge: Fairuz
Ton: Laszlo Umbreit
Pro­duk­ti­on: Elek­tri­scher Schnellseher

Screenings/Preise

2016 — Ope­nings­film 25FPS Fes­ti­val Zagreb
2015 — Nomi­na­ti­on best short film award BFI London
2017 — Video­na­le Bonn
2016 — FID Mar­seil­le — Fes­ti­val Inter­na­tio­nal du Cinéma

Bio­gra­phie

Filmma­ker An van. Dien­de­ren works at the inter­sec­tion bet­ween docu­men­ta­ry, anthro­po­lo­gy and visu­al arts. While explo­ring various docu­men­ta­ry stra­te­gies and the anthro­po­lo­gi­cal rela­ti­on bet­ween self and other, she also inves­ti­ga­tes the medi­um of film in a self-reflec­ti­ve way. She inves­ti­ga­tes the oppo­si­ti­on of fact and fic­tion, ima­gi­na­ti­on and obser­va­ti­on, repre­sen­ta­ti­on and expe­ri­ence, using the impor­t­ance of the image in our mul­ti­cul­tu­ral socie­ty as a point of depar­tu­re. Her work shows the absurd, poe­tic, and often tou­ch­ing sto­ries that the­se oppo­si­ti­ons can hold in ever­y­day life.

She gra­dua­ted in audio­vi­su­al arts (Sint-Lukas, Brussels), obtai­ned a PhD in Com­pa­ra­ti­ve Cul­tu­ral Sci­en­ces (Ghent Uni­ver­si­ty), and was a visi­t­ing scho­l­ar at UC Ber­ke­ley. She made several docu­men­ta­ries scree­n­ed world­wi­de, awar­ded with (inter)national pri­zes. Films inclu­de Visi­tors of the Night (’98), Site (’00), Tu ne ver­ras pas Ver­a­paz (’02), The Ephe­me­rist (’05) Patra­sche, a Dog of Flan­ders – Made in Japan (’08), Cher­ry Blossoms (’12), Let­ter Home (’15) and Lili (’15). She regu­lar­ly publis­hes on visual/performative anthro­po­lo­gy, is a lec­tu­rer and artis­tic rese­ar­cher at the School of Arts Ghent, and initia­ted the inter­na­tio­nal art works­pace Sound­I­ma­ge­Cul­tu­re  and pro­duc­tion­com­pa­ny Elek­tri­scher schnell­se­her. Her work has been shown on the Mar­ga­ret Mead Film and Video fes­ti­val (New York), FID Mar­seil­le, Doc­Fest Shef­field, Bel­luard Fes­ti­val (Fri­bourg), DMZ Korea Inter­na­tio­nal docu­men­ta­ry fes­ti­val, Inter­na­tio­nal Short film Fes­ti­val Ober­hau­sen, FIDOCS, Fes­ti­val Inter­na­cio­nal de Docu­men­ta­les de Sant­ia­go, Inter­na­tio­nal Film­fes­ti­val Rot­ter­dam, etc and is repre­sen­ted by argos.

Fil­mo­gra­phie

2015 Let­ter Home
2013 Cher­ry Blossoms
2002 Tu ne ver­ras pas Verapaz
1998 Visi­tors of the Night